Voor groep 8 basisonderwijs en 1e klas voortgezet onderwijs

De beste route, de veiligste route
of de snelste route naar school?
Is er een verschil?

Go safe: zonder afleiding

Rij mono! Zonder
mobieltje in de hand
kom je thuis.

Introductie

Gevaarlijke verkeerssituaties
hoe herken je ze?

In deze cursus gaan de leerlingen actief bezig met gevaarlijke verkeerssituaties in de omgeving van de school. Door een leuke zelfstandige opdracht gaan de leerlingen op zoek naar de mogelijkheid om een verkeerssituatie veiliger te maken zonder dat de infrastructuur gewijzigd mag worden. Uiteindelijk komen de leerlingen uit op het aanpassen van hun eigen gedrag in deze situaties.
De cursus bestaat uit drie lesuren waarin de leerlingen in het tweede uur op pad gaan met een digitale camera.

Junior college, jullianadrop
In de introductieweek van de 1e klas komen de Verkeersdocenten voor het project "school thuis route". Ideaal om direct iets te doen aan de veiligheid van de kids op de nieuwe route naar de nieuwe school
Klik hier
Benedictus school Heiloo
Onlineklas Verkeer is een leuke en zeer leerzame manier voor groep 4 t/m 8 van het basisonderwijs. Hoe mooi is het om via Street View uitleg te krijgen van verkeerssituaties in de omgeving van de school. Dan wordt alles voor elke leerling echt duidelijk.
Klik hier
Ichthusschool in Hoorn
"Dodehoekles gehad van docent Arjen. Wat een leuke les, het spreekt de kinderen enorm aan. Perfecte uitleg en ontzettend leuk dat alle kids zelf de ervaring op kunnen doen in de vrachtwagen.”
Klik hier
Kleurenorkest Limmen
Gave lessen voor de kids. Leuk en leerzaam. De nieuwe VR lessen zijn helemaal top.
Klik hier
Dynamis Hoorn
Meester Arjen, de verkeersmeester, altijd leuk en leerzaam voor de klas.
Klik hier
Petrus Canisius College Alkmaar, Oosterhout
Weer diverse lessen in onze projectweek van de verkeersdocenten van Go Safe. Vernieuwend en spreekt de leerlingen erg aan. Geen opgeheven vingertje maar met de leerlingen op een leuke manier in gesprek. Voor de leerlingen super motiverend om hun gedrag te veranderen.
Klik hier
Methodiek

Hoe pakken wij dit programma 
aan in jouw (school)omgeving

1e lesuur inleiding.
In de klas gaan we in gesprek met de leerlingen over verkeer in het algemeen en welke situaties naar hun mening gevaarlijk zijn en waarom. We bespreken diverse voorbeelden in de omgeving van de school. Daarna delen we de klas op in groepjes van 4 tot 6 personen. Elk groepje krijgt een digitale camera en moet 2 foto’s maken van 2 situaties welke in het 3e lesuur behandeld worden.

2e lesuur op pad.
De leerlingen gaan op pad en hebben ca. 45 min om de foto’s te maken van de situatie die uitgekozen zijn. Bij terugkomst worden deze in onze laptop geladen en een printje van gemaakt.

3e lesuur presentatie.
De leerlingen gaan met de geprinte foto’s een presentatie voorbereiden waarin zij de volgende vragen moeten beantwoorden.

  • Waar is de situatie?
  • Waarom is het een gevaarlijke situatie?
  • Wat kan ik er zelf aan doen om het veiliger te maken in deze situatie?

In het tweede deel van de les projecteren wij de foto’s van de groep die gaat presenteren op het bord.

Al onze programma’s zijn ontwikkeld in samenwerking met gedragpsychologen en (virtual reality) specialisten. Daarnaast zijn de programma’s getoetst door het CROW en geplaatst in de toolkit permanente verkeerseducatie.

De kinderen gaan er eruit om een foto van een gevaarlijke verkeers situatie te maken
Inzetbaarheid

wanneer en hoe zit je dit
programma 't beste in?!

Het doel van dit project is om de leerlingen zelf actief te laten nadenken over gevaarlijke verkeerssituaties om tot de conclusie te komen dat zij zelf voor hun eigen veiligheid kunnen zorgen. Daarnaast zoeken wij contact met de Gemeente, waar uw school is gevestigd, om de uitkomsten door te nemen.

Nieuwsgierig naar meer?

Vul uw gegevens in en wij
sturen u meer informatie.

Of bel 06-44024357 op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur

Go safe: zonder afleiding

Rij mono! Zonder
mobieltje in de hand
kom je thuis.

Meer programma's

Zonder afleiding VR

Go Safe zonder Afleiding VR heeft als doel leerlingen te motiveren voor de keuze van het het meest veilige gedrag en dit om wille van hun eigenveiligheid aan te passen.

Risico's inschatten

Doel van de lessen is jongeren er bewust van te maken dat ze zichzelf (en anderen) veel ellende kunnen besparen als ze risico’s beter inschatten.

Zonder groepsdruk

Het doel van de lessen is om jongeren bewust te maken van groepsdruk. Fight Your Inner Monkey ondersteunt jongeren in het maken van de juiste, veilige keuzes en in het voorkomen van risicovol na-aapgedrag.

Uit de dode hoek

Go Safe verzorgt al jaren dodehoeklessen op het basisonderwijs. Voorheen kwamen wij met een vrachtwagen naar uw school om de leerlingen de dodehoek te laten zien.