Verkeersmarkt

Ervaringslessen verkeersveiligheid voortgezet onderwijs voor jongeren , 14 tot 18 jaar.
  1. Doelstellingen
  2. Onderdelen van de verkeersmarkt
  3. Organisatie van de verkeersmarkt
  4. Subsidie
  5. Uitvoering

Doelstellingen van de verkeersmarkt:
  • � De jongeren niet vertellen wat zij wel en niet mogen doen, maar laten zien en ervaren wat de gevolgen van hun gedrag kunnen zijn.
  • � De jongeren ervaren dat stoer en gevaarlijk gedrag op de bromfiets cq. fiets in het verkeer ernstige gevolgen kan hebben.
  • � De jongeren leren zich op hun bromfiets cq. fiets veilig te gedragen op gevaarlijke (kruis)punten op weg van huis naar school.
  • � De jongeren maken kennis met het begrip "defensief rijden�, waardoor ze leren gevaarlijke situaties te vermijden door goed te anticiperen.
  • � De jongeren leren zich respectvol te gedragen m.b.t. handicaps van andere verkeersdeelnemers.
  • � De jongeren ervaren dat lichamelijke handicaps, bijvoorbeeld als gevolg van een ernstig ongeval, lastige beperkingen opleveren in het alledaagse leven.

Mogelijke onderdelen van de verkeersmarkt:

  1. Vertoning van de videofilm "Alles onder controle�, gevolgd door een korte discussie met de jongeren over hun eigen gedrag op de bromfiets.
  2. Kantelsimulator. In een groepsgesprek komen de volgende items naar voren. Met wie rij je mee naar een feestje. Bij wie stap je nooit in de auto en waarom niet. Wat doe je als je jezelf niet veilig voelt in de auto door het gedrag van de bestuurder. Wat is de functie van een gordel. Als je over de kop gaat met de auto hoe kom je er dan uit.
  3. In een rolstoel moeten de jongeren een aantal opdrachten uitvoeren en hindernissen overwinnen: helling nemen, over een drempel rijden, stoep op en af rijden, manoeuvreren door een nauwe doorgang, voorwerp oprapen van de grond, voorwerp uit hoge stelling pakken.
  4. Simulatiespel "blinden in het verkeer�. Geblinddoekt moeten de jongeren een ongevaarlijk parcours lopen en enkele eenvoudige opdrachtjes uitvoeren: vloeistof in een beker schenken zonder te morsen, obstakels ontwijken, voorwerpen betasten en herkennen (spons, stoepkrijt, brood, boter, enz.)
  5. Hoe ziet iemand eruit na een valpartij met een bromfiets of fiets en wat is voor letsel komt vaak voor bij deze ongevallen. Een ambulance verpleegkundige vertelt uit eigen boek met een zeer sprekende presentatie. Uiteraard gaat de verpleegkundige in op het rijden zonder of met helm en de gevolgen van het rijden zonder helm.
  6. Dode Hoek van een vrachtauto. Buiten (op een parkeerplaats of schoolplein) maken de jongeren kennis met de dode hoek van een vrachtauto. Ze ervaren hoe weinig de chauffeur vanuit zijn cabine kan zien, waardoor ze zullen beseffen dat het levensgevaarlijk is om vlak naast een vrachtauto te rijden.
  7. Onder invloed van alcohol en drugs. De leerlingen krijgen informatie over alcohol en drugs en welke relatie er is tussen gebruik van die stoffen en deelname aan het verkeer. Ze worden zich bewust van de risico�s van het gebruik van die stoffen, waardoor zij een verantwoorde keuze m.b.t. hun gedrag en hun gezondheid kunnen maken. Met behulp van z.g. Rauschbrillen wordt gesimuleerd dat het gezichts- en co�rdinatievermogen min of meer ernstig is verstoord door het gebruik van drugs en/of alcohol. Met deze brillen op moeten de jongeren enkele oefeningen doen waarvoor een fijne motoriek en een goed co�rdinatievermogen nodig is.
  8. Cabrio rijden met alcoholbril. In aansluiting op onderdeel 7 gaan de leerlingen door een parcours rijden in een Smart cabrio automaat. In de 2e ronde moeten zij het parcours afleggen met de alcoholbril op. Leerlingen ervaren hiermee hoe moeilijk de verkeersdeelname wordt met 0.8 promille alcohol in hun bloed. De auto is voorzien van dubbele bediening als in een lesauto en een medewerker van Go Safe zit naast de leerling.
 Organisatie

De verkeersmarkt wordt samengesteld in overleg met de school, maar de realisatie van de onderdelen is altijd afhankelijk van de beschikbaarheid van de gastdocenten.  De school kan een keuze maken uit 6 onderdelen.

Kosten en aanmelden
 
In veel provincies of gemeenten wordt dit project deels of geheel gesubsidieerd. Is dit ook voor uw school van toepassing? Deze vraag beantwoorden we graag via de mail of telefonisch. Neem dus gerust even contact met ons op.

Wilt u graag dat wij deze leuke en leerzame lessen bij u op school verzorgen? Of heeft u nog verdere vragen? U kunt zich aanmelden of vragen stellen door contact met ons op te nemen, telefonisch of per e-mail.


 

Petrus Canisius College Alkmaar, Oosterhout
Weer diverse lessen in onze projectweek van de verkeersdocenten van Go Safe. Vernieuwend en spreekt de leerlingen erg aan. Geen opgeheven vingertje maar met de leerlingen op een leuke manier in gesprek. Voor de leerlingen super motiverend om hun gedrag te veranderen.
Dynamis Hoorn
Meester Arjen, de verkeersmeester, altijd leuk en leerzaam voor de klas.
Kleurenorkest Limmen
Gave lessen voor de kids. Leuk en leerzaam. De nieuwe VR lessen zijn helemaal top.
Benedictus school Heiloo
Onlineklas Verkeer is een leuke en zeer leerzame manier voor groep 4 t/m 8 van het basisonderwijs. Hoe mooi is het om via Street View uitleg te krijgen van verkeerssituaties in de omgeving van de school. Dan wordt alles voor elke leerling echt duidelijk.
Junior College Julianadorp
In de introductieweek van de 1e klas komen de Verkeersdocenten voor het project "school thuis route". Ideaal om direct iets te doen aan de veiligheid van de kids op de nieuwe route naar de nieuwe school.
Ichthusschool in Hoorn
"Dodehoekles gehad van docent Arjen. Wat een leuke les, het spreekt de kinderen enorm aan. Perfecte uitleg en ontzettend leuk dat alle kids zelf de ervaring op kunnen doen in de vrachtwagen.”