- Vertoning van de videofilm "Alles onder controle”, gevolgd door een korte discussie met de jongeren over hun eigen gedrag op de bromfiets.
- Kantelsimulator. In een groepsgesprek komen de volgende items naar voren. Met wie rij je mee naar een feestje. Bij wie stap je nooit in de auto en waarom niet. Wat doe je als je jezelf niet veilig voelt in de auto door het gedrag van de bestuurder. Wat is de functie van een gordel. Als je over de kop gaat met de auto hoe kom je er dan uit.
- In een rolstoel moeten de jongeren een aantal opdrachten uitvoeren en hindernissen overwinnen: helling nemen, over een drempel rijden, stoep op en af rijden, manoeuvreren door een nauwe doorgang, voorwerp oprapen van de grond, voorwerp uit hoge stelling pakken.
- Simulatiespel "blinden in het verkeer”. Geblinddoekt moeten de jongeren een ongevaarlijk parcours lopen en enkele eenvoudige opdrachtjes uitvoeren: vloeistof in een beker schenken zonder te morsen, obstakels ontwijken, voorwerpen betasten en herkennen (spons, stoepkrijt, brood, boter, enz.)
- Hoe ziet iemand eruit na een valpartij met een bromfiets of fiets en wat is voor letsel komt vaak voor bij deze ongevallen. Een ambulance verpleegkundige vertelt uit eigen boek met een zeer sprekende presentatie. Uiteraard gaat de verpleegkundige in op het rijden zonder of met helm en de gevolgen van het rijden zonder helm.
- Dode Hoek van een vrachtauto. Buiten (op een parkeerplaats of schoolplein) maken de jongeren kennis met de dode hoek van een vrachtauto. Ze ervaren hoe weinig de chauffeur vanuit zijn cabine kan zien, waardoor ze zullen beseffen dat het levensgevaarlijk is om vlak naast een vrachtauto te rijden.
- Onder invloed van alcohol en drugs. De leerlingen krijgen informatie over alcohol en drugs en welke relatie er is tussen gebruik van die stoffen en deelname aan het verkeer. Ze worden zich bewust van de risico’s van het gebruik van die stoffen, waardoor zij een verantwoorde keuze m.b.t. hun gedrag en hun gezondheid kunnen maken. Met behulp van z.g. Rauschbrillen wordt gesimuleerd dat het gezichts- en coördinatievermogen min of meer ernstig is verstoord door het gebruik van drugs en/of alcohol. Met deze brillen op moeten de jongeren enkele oefeningen doen waarvoor een fijne motoriek en een goed coördinatievermogen nodig is.
- Cabrio rijden met alcoholbril. In aansluiting op onderdeel 7 gaan de leerlingen door een parcours rijden in een Smart cabrio automaat. In de 2e ronde moeten zij het parcours afleggen met de alcoholbril op. Leerlingen ervaren hiermee hoe moeilijk de verkeersdeelname wordt met 0.8 promille alcohol in hun bloed. De auto is voorzien van dubbele bediening als in een lesauto en een medewerker van Go Safe zit naast de leerling.
Organisatie
De verkeersmarkt wordt samengesteld in overleg met de school, maar de realisatie van de onderdelen is altijd afhankelijk van de beschikbaarheid van de gastdocenten. De school kan een keuze maken uit 6 onderdelen.
Kosten
Wij kunnen dus geheel kosteloos een verkeersmarkt bij u op school verzorgen. (in Noord-Holland)
Uitvoering
De verkeersmarkt wordt geheel uitgevoerd door medewerkers van Go Safe. U hoeft alleen tijd en ruimte beschikbaar te stellen.